dissabte, 28 de novembre del 2009

Urban bike

És molt divertit anar en bici per la ciutat i és per això que, més enllà del bicing, cada vegada hi ha més adeptes. Mica en mica es van veient més bicicletes de pinyó fix i això ajuda a que no sigui tan complicat trobar components a les botigues o que no et mirin amb mala cara si vas amb una bici antiga.
Què són les fixed gear? Molts dels què llegiu aquest bloc en sabeu molt més que jo i per tant no vull ser gaire tècnic en la meva explicació, però bàsicament es tracta d’una bicicleta d’allò més simple: quadre, manillar, seient, uns pedals, un plat, un pinyó i una cadena. Aquesta simplicitat torna a l’essència de la bicicleta i la converteix en un mecanisme de desplaçament. Però a partir d’aquí comença tot el que jo considero el món de la bicicleta de ciutat.
Les fixed gear són bicicletes que requereixen una conducció diferent, si pedales avancen, sinó es frenen, i si pedales al revés, doncs reculen. Si veieu un ciclista que s’acosta a un semàfor i comença a fer petites derrapades, si un cop ja ha arribat aconsegueix mantenir l’equilibri sense posar el peu a terra i després comença de nou primer relativament forçat, però després amb força carència, aquest va amb una fixed gear.
Però dins de la família hi ha també les single speed: el concepte és similar, però el pinyó té uns coxinets que permeten un moviment lliure de la roda de darrera (com les bicis convencionals). Aquestes venen amb un o dos frens (generalment el de davant) i considero que és una bici més adaptada a les condicions de desnivell que presenta “la meva” Barcelona. Qualsevol fixed es pot convertir de seguida amb una single speed i viceversa.
Finalment hi inclouria un tercer grup i és el que més m'agrada de tot plegat. Es recupera, com he dit, la bicicleta simple, si és antiga perquè ho és i si és nova perquè presenta sempre un aire retro. Quasi tothom pot tenir una bicicleta de ciutat, i el que és millor, la pot cuidar, decorar, “tunejar” com vulgui: recuperar una bici antiga no costa res, màxim 150 euros per deixar-la impecable i fexed n'hi ha a partir de 350, a partir d'aquí un entra ja en el club dels ciclistes de ciutat...

Malgrat que bicicletes com aquestes em tiren i molt, de moment jo estic en aquest tercer grup per tres raons importants:
Esportiva: Crec que treballant a Tibidabo la utilitat de tenir quatre o cinc pinyons és evident. No sé si les single speed tenen algun truc especial, però veig complicat fer certes rampes barcelonines amb un 42-16.
Pràctica: Realment vaig molt en bici per Barcelona, i no vull patir cada vegada que la deixo lligada al carrer. No estem en una ciutat com a Holanda on la bici sembla un bé públic i per tant qualsevol està en el dret de robar-te-la, però una fixed guapa és massa temptadora.
Sentimentals: He anat renovant, pintant, cuidant la bici des dels 15 anys i li tinc un apreci especial. De moment seguiré donant-li corda.
En breu hi muntaré un sol plat de 42 o 44 protegit, ja que el triple que em van posar al decathlon és totalment inútil, el petit no entra i el gran quasi no el faig servir i només serveix per a què se m’enganxin els pantalons. En un futur tinc ganes de repintar-la bé i qui sap si cauran unes llantes noves.
Ara ja ho he presentat, en la propera entrada posaré alguns enllaços, fotos i botigues d’interès.

2 comentaris:

Anònim ha dit...

felicitats per la pagina,esta super be.le trobat per casualitat,pero m'anire passant.adeu.josep

Pau ha dit...

Gràcies i benvingut, estic fent una "investigació" per Barcelona i faré una nova entrada amb informació sobre el tema.

Les Curses més rendibles