dimarts, 9 de desembre del 2008

Nocturnes

Heu estat mai a la muntanya de nit? I no vull dir quan de petits feiem una excursió al poble del costat i se'ns feia de nit i ens cagàvem de por (me'n recordo un dia a tornant de Das... quin cague!!). Vull dir fer-ho de forma voluntària. A part dels vivacs i acampades diverses, el primer cas que recordo deu fer uns 10 anys tot pujant la Tossa (2537m), a les 4 de la matinada, per veure sortir el sol des del Niu de l'Àliga amb els col·leguis d'Alp.

Ara bé, des de la època en que treballava a Les Planes, que no he parat de fer sortides nocturnes. Generalment ha estat per temes d'organitzar horaris, ja que és tremendament útil (i divertit) poder tornar de la feina corrents o en bici per Collserola, sempre i quan no t'importi si es fa de nit! La foto mostra una d'aquetes sortides primerenques, a punt de deixar la oficna a finals de novembre del 2003 (oju al careto).



Si us voleu aficionar a les sortides nocturnes us puc donar algunes idees que he anat aprenent després d'uns quants anys. Si més no, el punt més important és que si passa quelcom inesperat, hi ha tota la nit per endavantper complicar les coses. És per això que el marge d'error és menor (també podeu començar amb nocturnes "matineres", que són més segures).

Molt important #1: Abrigueu-vos bé! Estadísticament es fan més sortides nocturnes a l'hivern perquè hi ha més hores de foscor que a l'estiu, per tant podeu esperar una davallada molt bèstia de les temperatures. A més, si hi ha qualsevol problema i heu de parar, el fred us agafarà ràpidament!

Molt important #2: Porteu roba amb reflectants i posseu-vos pilots vermells a darrera! No pas per veure millor vosaltres, sinó per que us vegin els altres. Penseu en la utilitat contra cotxes si passeu per una zona urbana, o per ajudar a patrulles de rescat si us passa quelcom.

Molt important #3: De nit es perden la majoria de referències d'orientació. Jo tinc prohibit a mi mateix fer una ruta nocturna si no me la conec molt bé. Ara bé, avui en dia tirant del GPS hom pot fer el que vulgui (però alerta les bateries, que duren una misèria si es posa el GPS amb llum), però penseu que si no coneixeu el terreny, haureu d'extremar les precaucions.

Amb aquests tres punts de sentit comú, la resta són consells que poden fer més agradable la sortida:

- En dies freds, si porteu una lot frontal, us trobareu que el vostre propi alè reflecteix la llum i us enlluerna. És com si hi hagués boira sobre el nas, i al final sempre acabo esbufegant cap abaix!

- Quan hi ha boira de veritat (a Collserola si durant el dia ha bufat llevantada) porto una llum al pit (fixeu-vos en la foto, al costat dret) que enfoca cap als peus, ja que el frontal es torna inútil i enlluerna el ulls. A més ajuda a llegir mapes, el pulsòmetre, el GPS, i a no trepitjar cargols en el camí :P

- Recomano portar ulleres de bici o similars amb vidres transparents. Una vegada, quan encara no en duia, una branca que no vaig veure em va rascar una galta. De poc no se'm fica a l'ull! Ara sempre les porto!

- Alerta amb el gosos en passar per alguna casa. La millor opció és no fer ni cas, i si ens volen marcar amb les dents, la millor estratègia és girar-se, fotre un crit ben fort, i continuar. Us asseguro que és la millor opció. En el meu cas, la majoria de gosos del camí de la feina a casa ja em coneix i em deixen en pau, i si no ho fan, els hi foto un bon crit. Ah, també funciona amb els senglars de Collserola.

Actualment les nocturnes que faig són en bici, per tornar de la feina a Castellbisbal fins a casa a Barcelona. Ara mateix faig un recorregut de 30km, uns 10 dels quals són per la carretera de Rubí a Molins fins que al Papiol enganxo l'entrada al parc per la bòbila del Papiol. En bici, hi ha alguns punts crítics que s'accentuen, com el de veure el camí (que ara va més ràpid!) i el de la orientació (perquè hi ha menys temps per pensar per on tirar).

- Per veure bé el camí cal tenir una bona llum. Jo porto un focus al manillar amb una bateria externa (SIGMA PowerLed Black PRO) que em va costar quasi €140, però que no canvio per res del món. La capsa diu que il·lumina 80m amb un arc de 18º, i ho complemento amb un frontal de 4 leds posat al manillar per enfocar el primer pla de terra, útil per alguna trialera de pujada que em trobo.

Per altra banda, i ajudant tant a la orientació com a "veure" el camí, utilitzo un GPS, que l'he configurat per que en fer un "trackback" del camí ja guardat, faci un bip i s'il·lumini la pantalla quan s'apropi una corba. D'aquesta manera, un cop d'ull ràpid a la pantalla em permet veure com i cap a on és la propera corba del camí, ja que el track me'l marca en rosa i ben gruixut. D'alguna manera el GPS em permet veure més enllà del que les llums em mostren.

Ara bé, si us animeu a fer alguna nocturna, el punt més important de tots és que podreu gaudir d'unes vistes precioses: la Lluna, estels, planetes, animals, jocs de llum, etc, etc. De fet, dilluns passat en tornar de la feina vaig veure una estampa brutal. Potser algú s'hi va fixar, però semblava que la Lluna tenia companyia; ella era tot just un fil creixent, i hi havia un punt de llum molt brillant just a sota seu, i un altre una mica a la dreta. He mirat què eren (KStars), i es tractava de Venus i Júpiter (amb els seus satèl·lits). No tinc fotos de la imatge real, així que us poso la del programa KStars.



La foto de tancament la vaig fer al Marroc el 2007. Segurament aquest home fa més quilòmetres en bici que molts de nosaltres, i dubto molt que per diversió. Si més no, la foto és una dedicatòria a un amic, perquè té a veure amb el Marroc tot i que no té res a veure amb l'esport. Per la notícia que he rebut aquest cap de setmana, l'única cosa més que puc dir és: FELICITAAAAATS!!


Nic

2 comentaris:

Bea ha dit...

Jo vull fer 2 comentaris: 1) A la sortida nocturna a la Tossa amb el coleguis d'Alp jo hi era i amb una mala llet considerable, però després em va molar molt! 2) Si jo ja perdo l'orientació de dia, imagina de nit: jo reflectants, no. Jo necessito bengales!!!

Nic ha dit...

Jojo!! Si bea, els inicis són sempre durs, i sobretot si ens hem de posar a caminar a les 4 de la matinada!!

Bengales... a més poden servir d'autodefensa!!

Ah, ahir vaig tornar en bici de la feina i vaig haver d'encarar-me a un gos al costat de Can Cortés... és un cabronet que sempre emprenya, tot i que ja em coneix!

Nic

Les Curses més rendibles